Vanliga frågor

<< Kundtjänst

1) Hur kommer jag i kontakt med Clio?
2) Vad åtar jag mig när jag blir medlem?
3) Hur gör jag för att avsluta mitt medlemskap?
4) Hur avbeställer jag Clios huvudbok?
5) Varför kan jag inte logga in?
6) Hur gör jag när jag vill returnera en bok?
7) Hur gör jag en adressändring?
8) Kan jag beställa böcker från äldre tidningar?
9) Kan jag göra en tillfällig adressändring?
10) Jag har fått en bok med trasigt omslag, vad gör jag?
11) Jag vill returnera en bok ur ett paket med flera beställda böcker. Hur gör jag med betalningen?
12) Hur lång tid tar det från det att jag har gjort min beställning till dess att boken/böckerna kommer?
13) Måste jag betala dubbla porton om någon bok jag beställt är tillfälligt slut i lager?
14) Kan jag som bor utanför Sverige bli medlem i Clio?
15) Kan ni stoppa huvudboken efter sista svarsdatum?
16) Kan jag lägga till ett lösenord för säkrare inloggning?
17) Hur beställer jag böcker på Clios webbplats?
18) Hur beställer/avbeställer jag böcker via sms?
19) Kan jag handla utan att vara medlem?



 1) Hur kommer jag i kontakt med Clio?
E-post: clio@fsys.se.

Adress:Clio, Box 301 04, 104 25 STOCKHOLM
Tel: 08-737 86 05
Telefontider: mån-tors 9-11 & 13-15 samt fred 9-11
Orderfax: 08-618 48 20
Adress till redaktionen: clio@clio.se

 2) Vad åtar jag mig när jag blir medlem?
Som »vanlig medlem« åtar du dig att meddela oss de gånger du inte önskar periodens utvalda huvudbok.

Som »digital medlem« åtar du dig ingenting.

 3) Hur gör jag för att avsluta mitt medlemskap?
När du har uppfyllt ditt åtagande kan du avsluta ditt medlemskap. Det gör du via e-post clio@fsys.se eller på ett vykort (Clio, Box 301 04, 104 25 Stockholm). Uppge medlemsnummer, namn och adress.

Om du är »digital medlem« (och inte får Cliotidningen i pappersformat), gå in på
MINA SIDOR och fyll i att du inte längre vill ha nyhetsbrev/e-postutskick.

 4) Hur avbeställer jag Clios huvudbok?
Huvudboken kan du avbeställa direkt på nätet (logga in och klicka på "Clios huvudbok" högst upp i den högra kolumnen). Du kan även posta den portofria svarskupongen senast det datum som anges på den, faxa eller dygnet runt ringa vår automatiska ordertelefon, 08-441 34 46.

 5) Varför kan jag inte logga in?
För att logga in behöver du först registrera din e-postadress till oss. Mejla den till clio@fsys.se. Eller klicka på HJÄLP under inloggningsfältet.

 6) Hur gör jag när jag vill returnera en bok?
Om boken är defekt, kontakta kundtjänst. Om du har glömt att avbeställa huvudboken, eller om den inte motsvarar dina förväntningar har du 14 dagars returrätt. Du betalar då själv returportot.
Returadress: Clio, c/o Förlagssystem, Tunavägen 90, 791 89 FALUN

 7) Hur gör jag en adressändring?
Gå in på MINA SIDOR, där kan du ändra din adress, eller meddela oss din nya adress via post, fax, e-post eller telefon.

 8) Kan jag beställa böcker från äldre tidningar?
Javisst! Du kan söka efter äldre titlar här på webbplatsen, i kolumnen till vänster. Skriv in ett sökord i fältet högst upp (exempelvis författare, titel) och tryck på Enter (retur). Du kan även söka under AKTUELLA BÖCKER eller efter olika ÄMNESOMRÅDEN – även de i den vänstra kolumnen. Vi reserverar oss dock för att vissa titlar kan vara slutsålda.

 9) Kan jag göra en tillfällig adressändring?
Ja, gå in på MINA SIDOR, där kan du ändra till en tillfällig adress, eller meddela oss via post, fax, e-post eller telefon din tillfälliga adress och hur länge adressen ska gälla.

 10) Jag har fått en bok med trasigt omslag, vad gör jag?
Kontakta kundtjänst och tala om vad boken heter så skickar vi ett nytt omslag till dig.

 11) Jag vill returnera en bok ur ett paket med flera beställda böcker. Hur gör jag med betalningen?
Betala inte med originalfakturan, utan skicka den i retur tillsammans med boken. Du får därefter en ny faktura från oss på de böcker som du behåller.

 12) Hur lång tid tar det från det att jag har gjort min beställning till dess att boken/böckerna kommer?
Ordinarie leveranstid är ca 10 arbetsdagar från det att du gjorde din beställning. Har du väntat längre än så, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig att söka din beställning.

 13) Måste jag betala dubbla porton om någon bok jag beställt är tillfälligt slut?
Du betalar endast ett porto för den första leveransen. Restnoterade artiklar levereras portofritt.

 14) Kan jag som bor utanför Sverige bli medlem i Clio?
Om du är bosatt inom Norden är du välkommen att bli medlem. För dig som bor i Finland har vi ett särskilt finskt konto som du kan betala in på. På så sätt slipper du onödiga extra avgifter när du ska betala din faktura. Bor du utanför Norden kan du endast bli »digital medlem«.

 15) Kan ni stoppa huvudboken efter sista svarsdatum?
Nej, det går tyvärr inte eftersom vi packar böckerna direkt efter det sista svarsdatum som anges på Clio webbplats. Men skulle du inte vilja ha boken har du alltid 14 dagars returrätt.

 16) Kan jag lägga till ett lösenord för säkrare inloggning?
Om du går in på MINA SIDOR, så kan du lägga till ett lösenord för säkrare inloggning. (Följ instruktionerna.) Nästa gång du loggar in så skriver du som vanligt din e-postadress uppe i högra fältet och klickar på LOGGA IN. Då dyker texten »Ange ditt lösenord« upp, ovanför det nu tomma fältet (där du nyss skrivit in din e-postadress). Skriv in ditt lösenord i fältet. Klicka återigen på LOGGA IN.

 17) Hur beställer jag böcker på Clios webbplats?
· sök fram den bok du önskar beställa
· klicka på KÖP
· när du klickat på KÖP, så blinkar symbolen för »Varukorgen« till högst upp på sidan
· vill du beställa ytterligare en bok eller fler, gör på samma sätt
· klicka därefter på knappen GÅ TILL KASSAN, som ligger under varukorgssymbolen. Där får du instruktioner om hur du slutför ditt köp

 18) Hur beställer/avbeställer jag böcker via sms?
· Vid beställning sms:a till 72456: BOK >ditt medlemsnummer< >artikelnummer<
(t. ex. BOK 12345678 1234)
· Vid avbeställning av huvudboken sms:a till 72456:
BOK >ditt medlemsnummer< nej (t. ex. BOK 12345678 nej)
· Och om du t. ex. vill beställa två böcker, men inte önskar huvudboken sms:ar du till 72456:
BOK >ditt medlemsnummer< >artikelnummer< >artikelnummer< nej
(t. ex. BOK 12345678 1234 5678 nej)
Obs! Du ska få ett bekräftelse-sms tillbaka! Ditt sms kostar 2 kronor plus ev. trafikavgift.

 19) Kan jag handla utan att vara medlem?
Du kan handla som »digital medlem«, utan några åtaganden. Efter att du har »lagt böckerna i varukorgen« och »gått till kassan«, följ instruktionerna för att registrera dina uppgifter, eller gör det direkt här.